Rozhovor: Mgr. Bc. Lucie Navara – influencer marketing & pozvánka na zajímavé workshopy!

„Social media marketing“ a „influencer marketing“. Obory, které jsou v dnešní době často zcela klíčové pro úspěšné podnikání. Jak zviditelnit svou značku, produkt – díky influencerům? Jak vhodného influencera vybrat a jak celou spolupráci nastavit, aby byly její výsledky měřitelné a aby měla nejen návratnost vložených prostředků, ale i zisky?
Na to i na mnohem více jsem se zeptala specialistky na influencer marketing Lucie Navara. Lucie navíc pořádá i velmi zajímavé workshopy, které vám přinesou spoustu užitečných informací na téma „jak úspěšně podnikat“. 
Přečtěte si následující rozhovor, ve formě videa jej pak najdete také na mém Instagramu @misasalacova a Facebooku @coolbrnoblog. 
Víc informací k Lucii Navara, jejím službám i k nabídce workshopů na webu www.lucienavara.cz 

 

Ahoj Lucko – předem Ti děkuji za Tvůj čas a za poskytnutý rozhovor. My se známe sice již delší dobu – zejména tedy na pracovní bázi, nicméně nedávno jsme se obě potkaly na Inspirativním setkání žen, kde jsi byla hostem. Po Tvé přednášce zde jsem byla až překvapená, jak nesmírně činorodá, aktivní žena jsi – a ve svém oboru opravdu skvělá! Lucko, pro ty, kdo Tě neznají – zkus se nám stručně představit, co je Tvou hlavní pracovní náplní – čemu se věnuješ?
Ahoj, já jsem hlavně marketingová specialistka, ale mnozí mě možná znají jako copywriterku, protože jsem „vyrostla na copy“, publikovala jsem do novin, publikovala jsem různé články – to už je nějakých 20 let zpátky… Textovala jsem prodejní texty na weby, různá reklamní hesla, opravdu jsem doslova „vyrostla na copy“, mnozí mě tedy znají takto. Posledních 15 let se věnuji marketingu, mám marketingové studio, náš tým skýtá okolo pěti lidí aktuálně. Ale myslím si, že mě mnozí možná budou poznávat i jako blogerku, protože jsem jako první v České republice vedla blog o neplodnosti.

Jednou z Tvých hlavních specializací, pracovních zaměření, je „influencer marketing“. Tento pojem ještě před pár lety byl pro mnoho lidí určitě „velkou neznámou“. Co to přesně influencer marketing je a proč právě toto je jedním z Tvých hlavních oborů?
Influencer marketing je propojení vlivných, znýmých osobnostní na sociálních sítích s firmami. Firmy si často najímají influencery na propagaci svých produktů, nebo služeb. A to, že ten influencer má nějaký dosah na sociálních sítích, nějaký počet followers, kteří mu věří, tak cokoliv on zpropaguje, tak to ty followers zaujme. Neříkáme, že si to musí vždy koupit, ale vzbudí nějaký zájem. Může to marketingově velmi dobře fungovat, nemusí to fungovat u všech produktů, nebo služeb a u všech firem, ale může to fungovat dobře.
Ty jsi dobře zmínila, že influencer marketing tu není dlouhou dobu, počátky byly v zahraničí v roce 2010 / 2012 a zejména na Youtube. U nás byly nějaké prvopočátky v roce 2015. A posledních 5, 6 let co se tomu věnuji, tak influencer marketing nabírá na obrátkách. Dnes už se učí i na vysokých školách, je součástí marketingových strategií…

Je právě influencer marketing – dobře zvládnutý – zásadní pro úspěšné podnikání? Jsou influenceři v dnešní době nutností – pro zviditelnění značky, pro dobré prodeje, pro budování povědomí o značce?
Influencer marketing není pro každý produkt, nedá se aplikovat na všechny reklamní situace, ale pokud je pro dobrý produkt, dobré služby a najdeme dobré influencery, tak je zcela zásadní. Tedy tehdy, kdy jsou nějaká měřící kritéria, kdy můžeme změřit výkon a víme, že přinesl nějaké výsledky, což jsou prodeje. A to je i důvod, proč jsem s influencer marketingem začala – chodily za mnou firmy, které říkaly, že daly 5, 25 000 influencerovi, on vytvořil jeden post, žádný dosah, poté přestal komunikovat… Tak jsem si říkala, že to chci změnit, že to musí fungovat jako každý jiný reklamní nástroj, v rádiu s vámi také komunikují. Je tam nějaký právní kodex, nějaký etický kodex.

Jak to v praxi funguje, pokud tedy pro danou firmu, klienta…influencera vybíráš, doporučuješ… Dle jakých kritérií postupuješ?
Těch kritérií je několik, prvotní je samozřejmě produkt, nebo služba, abychom mohli najít tu klíčovou skupinu zákazníků – ale ta nemusí být na internetu, proto není influencer marketing vhodný pro každého. Pokud ale na internetu je, pak si stanovíme parametry, koho hledáme. Ať už je to věk, demografické údaje, zájmy a pak pomocí influencer aplikace hledáme vhodného influencera. Pak je tam celý proces vyjednávání spolupráce, analytika, kdy dopředu víme, zda ten influencer má třeba nakoupené účty, pak ta spolupráce padne vniveč…

Ty jsi zmínila influence aplikaci – co to je?
Je to skvělý nástroj, který budu na svých workshopech učit zájemce. Jejím principem je, že si klient detekuje influencera ještě před tím, než ho osloví. Zjistí jeho analytiku, zda má nakoupené účty…a pak už ho nemusí oslovovat a chtít po něm tu analytiku, která může být zkreslená.

Jsi pak schopná i zpětně vyhodnotit, zda spolupráce s daným influencerem byla pro klienta přínosná? Lze třeba i změřit, zda mu díky ní vzrostly prodeje, zisky?
Já dnes říkám, že do influencer marketingu jdeme v případě, kdy máme co měřit. Takže prioritou je, aby se stanovila kritéria, na základě kterých se jde do spolupráce. Můžou to být různé kódy, prostřednictvím kterých my zjistíme – když je to e-shop – že díky tomuto influencerovi nám přišlo tolik lidí, nakoupilo se za určitou výši a je tam nějaká návratnost.

To se určitě dobře detekuje v případě e-shopu, ale pokud se jedná pouze o kamennou prodejnu, kde je potřeba, aby ten člověk fyzicky přišel, tak tam už se to měří hůř, že?
Tam může být nějaký parametr, nějaké klíčové slovo, heslo, které ten zákazník zjistí na intstagramu, přijde do kamenné prodejny a to heslo sdělí. Dobré je, aby pak za to ten zákazník i něco získal.

Lucko, své zkušenosti, rady nyní nabízíš i v rámci workshopů – prozraď nám víc, o jaké workshopy se jedná?
Aktuálně se jedná o 2 workshopy, jeden bude zaměřený na sociální sítě a LinkedIn, což jsou důležité platformy pro to, aby mohli klienti oslovit nějakého influencera. Ten workshop se jmenuje „Digitální profesionál“ a povedu ho s Monikou Kadlecovou, což je skvělá networkerka, skvělá žena v oboru náboru lidských zdrojů.

Pro koho je workshop primárně určený? Pro jakékoliv podnikatele, majitele firmy, značky…?
Je to určitě pro malé podnikatele i větší firmy, firmy tam mohou vyslat někoho ze svého marketingového oddělení, může to být i pro startupové projekty, které chtějí zjistit, jak se začít propagovat na soc. sítích. Ty workshopy jsou praktické, od A do Z, pro začínající i pokročilé uživatele sociálních sítí.
Tento workshop „Digitální profesionál“ bude 4. června v Brně, přihlášení přes můj web www.lucienavara.cz

Nabízíš pak i webináře, online kurzy, které si lidé mohou stáhnout a doma si pak naposlouchají ty informace?
Z workshopu 4. června budeme dělat záznam, který pak bude na mém e-shopu www.lucienavara.cz/eshop, tam pak si mohou zájemci zakoupit záznam. Přidaná hodnota bude e-book zdarma.

Představila jsi e-book – o čem je?
Aktuálně vychází můj první český e-book o influencer marketingu, kde získáte návod, jak konkrétně oslovit influencera, jaké právní, etické zásady dodržet, jak nastavit měřící kritéria, abyste věděli, že ty peníze se vám vrátí. E-book vychází 16. května – bude opět na mých webových stránkách. 

Lucko zmínila jsi, že workshopy budou dva – ten druhý bude kdy?
Ten druhý bude 10. června a bude zaměřený jen na influencer marketing, kde si můžete odnést opravdu konkrétní návod, jak pracovat s influencer aplikací, což je to nejdůležitější a nastavíte si i konkrétní influencery, které můžete hned oslovit. Součástí bude i řízený networking a zdarma dostanete e-book. Přihlašování probíhá přes mé webové stránky www.lucienavara.cz

Lucko, mimo marketing sociálních médií, influencer marketing… se aktivně věnuješ také problematice skloubení pracovního a osobního, rodinného života…proč právě toto téma? V rámci tohoto budeš pořádat také workshop, je to tak?
Ano, přesně tak, workshop bude na téma „pracující máma“, na mých webových stránkách najdete přesný termín a možnost nákupu tohoto workshopu, ten se bude zaměřovat na skloubení pracovního a rodinného života, aneb jak si udržet mentální zdraví…

To zní velmi zajímavě, nicméně my se k tomu vrátíme v naší druhé části rozhovoru. Já Ti zatím velmi děkuji a přeji ať se daří!
Také děkuji!

ODKAZ: LUCIE NAVARA / web, rezervace workshopů
ODKAZ: LUCIE NAVARA / facebook
ODKAZ: LUCIE NAVARA / instagram