Cool People Of Brno: MUDr. Eva Šrámková
V rubrice Cool People of Brno Vám tentokrát představím velmi zajímavou osobnost – paní doktorku Evu Šrámkovou, zakladatelku zubní kliniky APOLLONIA, kde nabízí zcela komplexní léčbu a péči o zuby. V rozhovoru se dozvíte, čím je právě tato klinika jedinečná, jaké služby zde poskytují, nebo proč bychom se tu rozhodně neměli ošetření bát…:)
1. Dobrý den, paní doktorko. Na úvod nám prosím prozraďte – v čem spočívá výjimečnost kliniky Apollonia? Jaké jsou hlavní výhody pro pacienty – oproti běžným zubním ordinacím?
Zubní klinika Apollonia působí již od roku 1992,kdy byla založena jako první soukromé zařízení u nás poskytující služby bez spoluúčasti zdravotní pojišťovny. Původní myšlenkou bylo nabídnout kvalitní a zároveň esteticky dokonalé ošetření provázené přátelskou a srozumitelnou komunikací. Postupně jsme si vybudovali sehraný tým pravidelně školených odborníků a nasbírali nespočet zkušeností. Oproti běžným zubním ordinacím navíc disponujeme nadstandardním vybavením, včetně vlastní zubní laboratoře. Největší motivací a radostí je pro nás příchod nových pacientů na doporučení naší spokojené klientely.
2. Jaké spektrum služeb svým klientům nabízíte? Jste na klinice schopni jim zajistit komplexní péči a léčbu chrupu?
Pacientům jsme schopni zajistit celkovou péči od dentální hygieny, přes běžnou záchovnou stomatologii, soustřeďující se na léčbu zubního kazu a jeho komplikací (endodontické ošetření kořenových kanálků), až po protetickou rehabilitaci zubními náhradami, jako jsou korunky, můstky či protézy zhotovené na vlastní zuby nebo implantáty. Dvakrát do týdne u nás působí externista chirurg a implantolog. Dále spolupracujeme se specialisty v oboru ortodoncie a parodontologie.
3. Mnoho lidí se zákroků u zubaře obává – z důvodu bolestivosti a celkové nepříjemnosti zákroku. Obecně – co děláte pro to, aby byl zákrok snesitelný a aby klient neusedal na zubařské křeslo se strachem?
Na naší klinice se snažíme s celým pracovním týmem vytvořit klientům takové prostředí, ve kterém by se mohli cítit pohodlně. Strach z ošetření u zubního lékaře pramení především z nedostatečné informovanosti pacienta o průběhu terapie, proto věnujeme dostatek času tomu, abychom zodpověděli veškeré otázky týkající se ošetření a rozptýlili možné obavy z něj. V dnešní době, kdy se anestezie stala běžnou součástí jinak velice nepříjemných zákroků, je strach z bolesti neopodstatněný.
4. Jaké formy anestezie svým klientům můžete nabídnout?
Pro co největší komfort pacienta jsme všechny běžné zákroky v ordinaci schopni provádět v lokální anestezii (místním znecitlivění). Před injekční aplikací anestetika vždy znecitlivíme i místo vpichu povrchovým gelem, aby byl zákrok pokud možno co nejméně bolestivý. U dětských pacientů existuje i varianta tzv. intraligamentární anestezie, kdy je anestetikum vstříknuto velmi tenkou jehličkou podél krčku zubu přímo do štěrbiny mezi zub a kostní lůžko, takže odpadá nepříjemný pocit brnění a zatuhnutí tváře.
5. Pokud k Vám přijde klient s opravdu vleklými problémy – například s parodontózou a vyhlídkou ztráty chrupu – kdy by mu v běžných zubních ordinacích reálně hrozily implantáty, jste schopni tomuto člověku ještě pomoci?
To záleží případ od případu. Snažíme se samozřejmě každý zub v ústech pacienta zachovat co nejdéle a oddálit potřebu implantace. Vzájemnou spoluprací se specialisty, ve Vámi zmiňovaném případě např. parodontologem, jsme schopni pacientovi poskytnout maximální péči, ale stejně nezbytná je i aktivní spoluúčast pacienta při léčbě. Pokud tedy pacientovi chybí motivace, potom žádný lékař nezmůže zázraky.
6. Vím, že bychom rozhodně neměli podceňovat prevenci v péči o chrup – jak často bychom měli chodit na pravidelné prohlídky?
Návštěvu zubního lékaře by měl každý absolvovat pravidelně jednou za půl roku, aby se vyvaroval nepříjemným komplikacím provázejícím onemocnění zubů či dásní. Skládá se ze samotné zubní prohlídky, ev. doplněné o rentgenové vyšetření.
7. Jakou roli hraje v kvalitě péče o chrup dentální hygiena? Jak často bychom měli chodit na dentální hygienu?
V dnešní době je kladen důraz především na prevenci onemocnění zubů a dásní, proto by měla být nedílnou součástí každé půlroční prohlídky také dentální hygiena. Jasnou motivací pro pacienta je fakt, že včasná prevence je nejen bezbolestná, ale také levnější, než případné pozdější ošetření zubním lékařem. Prostřednictvím vyškolených dentálních hygienistek je pacient teoreticky i prakticky seznámen s péčí o chrup, na míru je mu zvolena jedna z technik čištění zubů a případně další dentální pomůcky. Součástí každé návštěvy je odstranění zubního kamene, kontrola stavu dásní a vyčištění pigmentů. V případě zájmu lze u zdravých zubů v ordinaci hygienistky provést také bělení.
8. Mohou k Vám chodit také děti?
Samozřejmě ošetřujeme i dětské pacienty, u kterých dbáme především na včasnou prevenci zubního kazu. Je nezbytné, aby rodiče byli informováni o vlivu stravy, zejména cukrů, již od útlého věku dítěte a také o tom, jak správně pečovat o chrup v konkrétním období vývoje dítěte. Výborné dlouholeté zkušenosti máme s lokálním použitím fluoridových preparátů v ordinaci, a proto se staly součástí pravidelných půlročních návštěv, především u dětí školního věku, kdy dochází k prořezávání stálých zubů. V případech, kdy prevence selhala, a je již potřeba provést zubní ošetření, se snažíme o maximálně trpělivý a vstřícný přístup k malému pacientovi.
Děkuji Vám za rozhovor
Zubní kliniku APOLLONIA najdete v Brně na Bartošově ulici 6.
ODKAZ: ZUBNÍ KLINIKA APOLLONIA/web